Jälleen yksi uusi, lapseton vuosi.

Tämä asia on osa minua ja meitä, mutta juuri nyt se ei ole meidän elämämme ensisijainen asia. Olen työntänyt sen taka-alalle, en ajattele sitä päivittäin - eikä ajatus siitä satu yhtä kipästi kuin joskus ennen. Olen tavallaan antanut itseni unohtaa, mitä olen menettämässä.

Tuntuu, että mieli hiljaisesti valmistautuu hyväksymään. Jonain päivänä edessä on keskustelu adoptiosta tai sijaisvanhemmuudesta. Sitten joskus tapahtuu, että meidän kodissamme on lapsi. Se lapsi ei välttämättä ole lähtöisin juuri meistä, mutta minä peittelen sen lapsen nukkumaan ja laulan sille ja varmistan, että sillä on hyvä. Se on meidän omamme tai meillä lainassa, miten vain - mutta niin olisi myös meistä syntyneen lapsen laita, eikö vain?

Minä olen saanut elämässäni niin paljon, etten ehkä voi vaatia enempää. Mutta toivoa voin. Toivon, että jonain vuonna minä peittelen nukkumaan lasta, omaa tai lainattua, mutta meille rakasta ja tärkeää.