Olin selvästi ystävän tarpeessa. Siis sellaisen, joka ymmärtää ja myötäelää, sellaisen, jonka kanssa olen jo vuosien ajan kokenut voivani oikeasti jakaa. Minulla on ollut huono tuuri: rakkaimmat ystäväni ovat jo pitkään asuneet ulkomailla, ja tapaan heitä harvoin. Kavereita minulla on useita - myös sellaisia, jotka ovat välillä tuntuneet ystäviltä. Mutta niitä ei ole monta, joiden kanssa voisin puhua loputtomiin ilman, että yksikään aihe tuntuu liian henkilökohtaiselta tai toisaalta turhanpäiväiseltä.

Meillä oli vain pieni hetki aikaa, mutta sittenkin ehdin muistaa, miten hyvältä tuntui puhua sellaisen kanssa, joka tajuaa. Koska näyttää olevan niin kuin moni ennen minua on jo huomannut: tässä tilanteessa jyvät erotellaan akanoista. Joistain ihmisistä ei ole ystäviksi lapsettomalle. Onneksi on niitäkin, joista on.